Stil de viata sanatos: ce este, ce presupune, cum sa il adopti

Publicat la data de: 05/19/2021, 10:53

Autor: Beko

Stil de viata sanatos: ce este, ce presupune, cum sa il adopti
Stil de viata sanatos: ce este, ce presupune, cum sa il adopti
https://www.beko.ro/blog/wp-content/uploads/2021/05/cum-adopti-un-stil-de-viata-sanatos-577320052.jpg
2021-05-24
Beko

Cei mai multi dintre oameni asociaza stilul de viata sanatos cu o alimentatie cat mai naturala si cu tehnicile sanatoase de gatit. Abordarea este corecta, insa, atunci cand ne referim la un astfel de concept, nu ne putem rezuma doar la starea de sanatate fizica datorata felului in care ne hranim si ne hidratam. Un […]

Silhouette,Of,Happy,Little,Girl,Child,Running,Into,Arms,Of

Cei mai multi dintre oameni asociaza stilul de viata sanatos cu o alimentatie cat mai naturala si cu tehnicile sanatoase de gatit. Abordarea este corecta, insa, atunci cand ne referim la un astfel de concept, nu ne putem rezuma doar la starea de sanatate fizica datorata felului in care ne hranim si ne hidratam. Un stil de viata sanatos inseamna mult mai mult de atat.

Traim intr-o lume competitiva, in care fiecare zi pare sa fie o cursa contracronometru ce nu ne mai permite sa ne gandim la lucrurile cu adevarat importante, cum sunt sanatatea sau familia, iar in acest context este cu atat mai important sa intelegi ce inseamna de fapt un stil de viata sanatos, dupa ce principii ar trebui sa te ghidezi si cum poti adopta un astfel de mod de a trai. Este si motivul pentru care, in cele ce urmeaza, ti-am pregatit un scurt ghid in acest sens.

  • Ce este stilul de viata sanatos
  • Care sunt principiile de baza ale unui stil de viata sanatos
  • Importanta echilibrului cariera-viata personala
  • Electrocasnicele smart care te ajuta sa economisesti timp

Ce este stilul de viata sanatos

Woman,Wear,Sport,Clothes,Practicing,Yoga,For,Health,,Help,Ease

Cand vine vorba despre ce inseamna stilul de viata sanatos, expertii Organizatiei Mondiale a Sanatatii subliniaza ca exista trei dimensiuni care definesc acest concept:

  • diminuarea riscului de imbolnavire si cresterea sperantei de viata – este adevarat ca nu toate bolile pot fi prevenite, dar exista anumite afectiuni, cum sunt cele cardiovasculare, de exemplu, care pot fi evitate prin adoptarea unui comportament corespunzator; 
  • posibilitatea de a te bucura mai mult de oportunitatile vietii – nu doar sanatatea fizica este esentiala, ci si cea mentala; un rol la fel de important il are bunastarea sociala, care iti permite sa te bucuri de oportunitatile care apar in viata ta, sa petreci timp de calitate cu cei din jur si sa-ti construiesti relatii comunicationale solide; 
  • determinarea celor dragi sa-ti urmeze exemplul – odata ce adopti anumite obiceiuri, membrii familiei si prietenii apropiati pot face acelasi lucru ca tine, adoptand si ei, la randul lor, un stil de viata mai sanatos.

Prin urmare, in viziunea OMS, un stil de viata sanatos inseamna sa-ti schimbi obiceiurile de zi cu zi, astfel incat sa-ti imbunatatesti starea de sanatate fizica si mentala, sa te bucuri de mai multe aspecte ale vietii si sa-ti cresti sansele de a trai, practic, mai mult.

Care sunt principiile de baza ale unui stil de viata sanatos

Fruit,And,Vegetable

Ca sa poti adopta un stil de viata sanatos este indicat ca, mai intai de toate, sa intelegi care sunt principiile care il definesc, ca sa le si poti pune in practica. Desigur, nu exista o reteta general valabila pentru toata lumea, pentru ca fiecare organism este unic si reactioneaza in felul lui, dar exista anumite reguli de baza de care este bine sa tii cont, in incercarea de a avea un mod de viata cat mai sanatos, si acestea se refera la urmatoarele aspecte:

Transformarea sanatatii intr-o prioritate

Unul dintre elemente definitorii ale unui stil de viata sanatos este sa transformi sanatatea intr-o prioritate, atat pentru a reduce riscul aparitiei unor afectiuni grave, cat si pentru cresterea sperantei de viata. Cum „paza buna trece primejdia rea”, preventia ramane una dintre cele mai puternice arme prin care poti lupta, ca sa eviti dezvoltarea unor afectiuni medicale dificil de tratat ori agravarea manifestarilor celor deja existente. 

Din aceasta perspectiva, controalele perioadice la medic sunt esentiale, pentru a monitoriza constant starea de sanatate si a putea interveni la timp si corect, in cazul in care apar probleme. Un rol la fel de important il au analizele medicale, recomandate, de regula, o data la sase luni sau chiar mai des, daca e vorba despre o afectiune cronia, precum diabetul sau o boala cardiovasculara. Potrivit Centrului American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC), cele mai importante teste si analize medicale ce pot contribui la preventia afectiunilor cronice sunt: controlul tensiunii arteriale, verificarea nivelului colesterolului (colesterolul rau (LDL), colesteroul bun (HDL), colesterolul total (LDL + HDL), trigliceridele), monitorizarea glicemiei.

Acordarea unei atentii deosebite alimentatiei sanatoase

Daca faci un mic exercitiu de imaginatie, organismul tau este ca o masinarie complexa care are nevoie de combustibil si lubrifiant pentru a putea functiona corect. Astfel, alimentatia sanatoasa si hidratarea corespunzatoare sunt elemente-cheie. O dieta potrivita nu inseamna consumul moderat de alimente doar pentru a nu acumula kilograme in plus, ci o alimentatie echilibrata, care are la baza o varietate mare de hrana, bogata in nutrienti, proteine, vitamine, minerale, fibre. Retine ca este important sa te consulti cu medicul tau pentru a sti exact care este varianta de dieta cea mai potrivita pentru organismul tau. 

Potrivit OMS, o alimentatie sanatoasa a unui adult are la baza urmatoarele principii:

  • consumul multor legume si fructe proaspete – sunt surse importante de vitamine, minerale, fibre, proteine vegetale, antioxidanti; persoanele care adopta o dieta bogata in legume si fructe au, in general, un risc mai scazut de obezitate, boli cardiovasculare, atacuri cerebrale, diabet si anumite tipuri de cancere; 
  • consumul a cat mai putine grasimi – grasimile si uleiurile sunt o sursa de energie, dar consumul lor in exces, mai ales al celor saturate sau al celor trans, procesate industrial, poate creste riscul de boli cardiovasculare; sunt recomandate uleiurile nesaturate, vegetale (uleiul de masline, soia, floarea-soarelui, porumb), si mai putin cele de orgine animala; 
  • consumul moderat de zahar – expertii OMS spun ca o zaharul ar trebui sa reprezinte 5-10% din totalul surselor de energie; asadar, poti inlocui dulciurile, prajiturile, cu fresh-urile de fructe sau smoothies, de exemplu; totodata, recomandarea este sa reduci consumul de bauturi carbocazoase care contin foarte mult zahar; 
  • limitarea consumului de sare – consumul moderat de sare poate contribui la reducerea riscului de hipertensiune, a aparitiei bolilor cardiovasculare. 

Dincolo de alimentatia in sine, insa, conteaza foarte mult si ce obiceiuri de gatit ai, astfel incat sa pastrezi nutrientii din alimente. Din acest punct de vedere, plita, cuptorul si grillul sunt aliatii tai in bucatarie. Coacerea, sotarea si gatitul la gratar sunt unele dintre cele mai sanatoase tehnici de gatit.

Descopera 👉 categoria noastra de plite incorporabile, pe gaz sau electrice, cu patru ori cinci arzatoare, dotate cu functii inteligente si tehnologii de ultima generatie, si alege modelul care se potriveste cel mai bine nevoilor tale si ale celor dragi.

Adoptarea unui stilul de viata activ

Oricat de plina ti-ar fi agenda zilnica, nu uita ca „mens sana in corpore sano”. Cu alte cuvinte, oricat de multe planuri personale sau profesionale ti-ai face, nu le poti duce la bun sfarsit daca nu ai grija de corpul tau, atat din punct de vedere fizic, cat si mental. Din aceasta perspectiva, un aspect esential este sa adopti un stil de viata activ. Chiar daca pare dificil de pus in practica, poti face acest lucru, chiar si atunci cand ai un job de birou, care presupune sa stai 10-12 ore pe zi, pe scaun, in fata computerului. In acest caz, atat de des intalnit in zilele noastre, recomandarea este sa folosesti, in primul rand, o masa pe care sa-ti pui laptopul sau computerul astfel incat ecranul sa fie la nivelul ochilor si la o distanta de peste 40 de cm de acestia. Totdata, la fiecare 30 de minute, ridica-te de pe scaun si fa un pic de miscare. Desigur, daca ai munca ta este creativa si sunt proiecte in care concentrarea este un cuvant-cheie, nu este indicat sa te intreurupi din jumatate in jumatate e ora, dar este de preferat sa faci macar 5-10 minute pauza dupa 1h-1h:30 de stat pe scaun. 

Apoi, potrivit Mayo Clinic, ar fi bine ca, pe parcursul unei saptamani, sa acumulezi 150 de minute de exercitii aerobice moderate (mers pe jos (vioi), inot, tunsul gazonului din curte) sau 75 de minute de exercitii aerobice intense sau o combinatie intre cele moderate si cele mai dure (alergat, dansul aerobic). Pe langa aceste tipuri de miscari, este recomandata si practicarea unor sporturi care sa-ti intareasca toate grupele de muschi (fitness cardio, gimnastica aerobica, folosirea greutatilor sau a benzii de alergat). In general, tinta ta ar trebui sa fie de 30 de minute de activitate fizica moderata, in fiecare zi.

Asigurarea unui somn suficient si de calitate

Un alt principiu de baza al unui stil de viata sanatos este sa-ti asiguri un somn suficient si de calitate. Expertii de la Fundatia Nationala Americana pentru Somn (NFS) au identificat patru caracteristici ale unui somn de calitate:

  • sa-ti petreci 85% din timpul total de odihna in pat;
  • sa adormi cat mai repede, de preferat, in primele 30 de minute din momentul in care te-ai culcat;
  • sa nu te trezesti deloc peste noapte sau cel mult o singura data;
  • sa adormi la loc in cel mult 20 de minute, daca se intampla sa te trezesti peste noapte.

Dincolo de aceste dimensiuni care definesc un somn odihnitor, specialistii de la Centrul American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC) spun ca la fel de importanta este si respectarea duratei de odihna, in functi de varsta. Astfel, recomandarile CDC, pentru adulti sunt: 

  • 18-60 de ani – 7 ore sau mai mult, pe noapte;
  • 61-64 de ani – 7-9 ore pe noapte;
  • peste 65 de ani – 7-8 ore pe noapte.

Un somn de calitate inseamna si crearea unor conditii optime pentru odihna. Evita consumul de alcool sau cafeina inainte de culcare, nu face sport cu cel putin doua ore inainte de somn, si nu te culca imediat ce ai mancat ori sarind peste masa de seara. Apoi, asigura-te ca in locuinta ta nivelul umiditatii nu depaseste 40-60%, conform indicatiilor National Institutues of Health, si ca temperatura din dormitor se situeaza intre 18 si 22°C. 

Retine ca, la fel cum lumina influenteaza ritmul circadian, tot asa actioneaza si nivelul stresului asupra activitatii cerebrale. Prin urmare, fa o baie fierbinte, citeste o carte, asculta muzica preferata si pregateste-ti creierul pentru a se putea odihni. Totodata, nu uita ca locuinta ta este ca un microclimat in care iti asiguri conditiile optime pentru a te simti confortabil alaturi de cei dragi. In contextul global, caracterizat de criza sanitara fara precedent, nevoia de a te proteja pe tine si de a crea un mediu sigur pentru familia ta este mai puternica decat oricand si poate fi un puternic factor de stres. Este si motivul pentru care, pornind de la elemente de inspiratie naturala, lumina si apa, Beko iti vine in ajutor si a dezvoltat gama HygieneShield, un portofoliu de produse electrocasnice ce folosesc lumina UV, cu proprietati de dezinfectare, si aburul, care la temperaturi inalte actioneaza ca un dezinfectat si degresant organic. 

Descopera 👉 tehnologiile inovatoare ale electrocasnicelor Beko, din gama HygieneShield, si creeaza un mediu sigur, confortabil si sanatos in locuinta ta.

Gandirea echilibrata si bunastarea emotionala

Organismul este supus zilnic unui stres emotional si fizic, provenit in mod special din dorinta de a fi cat mai competitiv si a putea face fata, cu succes, tuturor provocarilor care apar, fie ca sunt legate de serviciu, fie ca se refera la viata personala. Din dorinta de a rezolva cat mai multe probleme, ti se poate intampla frecvent sa uiti ca un stil de viata sanatos nu inseamna doar a avea grija de sanatatea fizica, ci si mentala. Gandirea echilibrata si bunastarea emotionala sunt definite prin acceptarea prezentului, asa cum vine el, cu realism, pragmatism si atitudine constructiva pentru gasirea unor solutii smart in orice situatie. Acorda-ti timp pentru tine, fara sa percepi acest lucru ca pe un gest egoist. Cei din jurul tau au nevoie de tine si ca sa le fii alaturi, este esential sa ai grija si de tine. Prin urmare, investeste in hobby-urile care te vor ajuta sa-ti recapeti energia pozitiva de care ai nevoie, ocupa-te de gradinarit sau de lucrurile care iti fac placere si te relaxeaza, citeste, incearca sa petreci cat mai mult timp in compania celor dragi si nu ezita sa faci schimbari in viata ta, de la a-ti gasi un job mai bun, pana la renovarea sau reamenjarea casei.

Socializarea constanta

Sentimentul de apartenenta la o familie si la un grup solid de prieteni este un element-cheie pentru asigurarea echilibrului emotional si, deci, a sanatatii mentale. Construirea unor relatii puternice si de durata cu cei din jur te ajuta sa treci prin cele mai dificile situatii, dar si sa ai alte perspective in abordarea diverselor probleme ce pot sa-ti dea planurile peste cap, atat din punct de vedere profesional, cat si personal. Intalnirile fizice, face-to-face nu au egal, insa, nu neglija nici importanta retelelor de socializare. Si acestea sunt forme de comunicare excelente, atunci cand le folosesti cu moderatie si reusesti sa tii legatura constanta cu oamenii care conteaza pentru tine.

Importanta echilibrului cariera-viata personala

Caucasian,Family,Playing,Basketball,Together.,Happy,Family,Spending,Free,Time

Echilibrul dintre cariera si viata personala sau asa-numitul „work-life balance” este un concept care descrie situatia ideala in care tu ca angajat iti poti imparti energia si timpul intre munca si alte aspecte importante ale vietii tale. A atinge acest echilibru intre viata profesionala si cea personala este o provocare in fiecare zi. Este greu sa-ti faci timp si pentru familie, prieteni, comunitatea in care traiesti, nevoile tale spirituale, dar si pentru dezvoltarea ta individuala, profesionala, planurile ambitioase care tin de evolutia ta in cariera pe care ai ales-o. Toate aceste aspecte, insa, trebuie sa co-existe in viata ta si nu sa se anihileze unele pe celelalte. Ca sa intelegi mai exact de ce este atat de important sa mentii echilibrul cariera-viata personala, iata care sunt avantajele punerii in practica a acestui concept, caracteristic lumii moderne in care traim si care este parte din procesul prin care poti aborda, concret, un stil de viata sanatos:

Diminuarea stresului cronic

„Nu am timp nici sa respir!” este o formula care, cu siguranta, iti este foarte bine cunoscuta, mai ales atunci cand vrei sa ai o cariera de succes. A-ti fixa obiective profesionale ambitioase si a le si atinge te ajuta sa te dezvolti si sa-ti gasesti un drum mai bun in viata si este o abordare sanatoasa, atat timp cat nu devine, insa, ratiunea ta de a fi. Incarcarea psihica si emotionala permanenta cu problemele legate de serviciu duce, inevitabil, la stres cronic. Potrivit Asociatiei Americane de Psihologie (APA), acesta poate afecta toate sistemele organismului, de la cel locomotor (in mod special muschii), respirator, cardiovascular, endocrin, gastrointestinal si pana la cel nervos si chiar reproducator. Efectele pe care stresul cronic le are asupra corpului, atat din punct de vedere fizic, cat si mental, sunt complexe. Prin urmare, este nevoie sa inveti sa mai spui si „Nu”, sa-ti setezi anumite prioritati, sa-ti organizezi timpul de lucru astfel incat dupa serviciu sa te ocupi de tine si de cei dragi.

Performante mai bune in plan profesional

Echilibrul dintre viata de familie si cariera este esential nu doar pentru sanatate, ci si pentru obtinerea unor performante profesionale mai bune. Stresul cronic este una dintre problemele frecvente care apar la locul de munca si poate avea consecinte complexe ducand inclusiv la burnout. Studiile au demonstrat de-a lungul timpului ca angajatii care muncesc foarte multe ore peste program sunt mult mai expusi acestui risc, decat cei care stiu sa-si dozeze energia si timpul eficient. Burnout-ul este recunoscut oficial de OMS ca sindrom profesional asociat inclusiv cu starile depresive, hipertensiunea arteriala si diverse boli cardiovasculare. Totodata, sindromul este asociat unor modificari afective si cognitive care duc la depersonalizare, stare de epuizare, productivitate scazuta, pierderea motivatiei si a dorintei de a mai face ceva constructiv.

Timp de calitate, petrecut cu cei dragi

Din relatiile cu familia si prietenii iti extragi mare parte din energia de care ai nevoie pentru a putea face fata provocarilor de zi cu zi. Chiar daca uneori este nevoie sa rezolvi probleme de serviciu in timpul liber, este important sa nu iti faci un obicei din asta. Pe de o parte, organismul tau are nevoie de relaxare pentru a-si reincarca bateriile ca sa fie performant in continuare, iar pe de alta parte, cei din jur vor sa fie parte din viata ta, pentru ca tin la tine, sunt preocupati sa-ti fie bine, la fel cum si pe tine te preocupa aceste aspecte, chiar daca nu le exprimi constant. Prin urmare, mentine un echilibru intre viata personala si profesionala si organizeaza activitati creative si recreative impreuna cu familia si prietenii. Cercetarile de pana acum au demonstrat, de exemplu, ca iesirile scurte, de weekend, in afara localitatii, nu numai ca sunt benefice pentru relatiile pe care le ai cu cei dragi, dar sunt si stimulente excelente pentru productivitatea muncii.

Electrocasnice smart care te ajuta sa economisesti timp

Cuvantul cheie care defineste un stil de viata sanatos este echilibrul, iar acesta nu se refera doar la prioritizarea sanatatii fizice si mentale, socializare, un raport corect intre timpul alocat serviciului si cel destinat vietii personale, ci si la modul in care reusesti sa castigi timp pretios pentru a-l petrece impreuna cu cei dragi sau pentru a face lucruri care conteaza cu adevarat pentru tine. Din aceasta perspectiva, treburile casnice sunt mari consumatoare de energie si de timp, insa, cu ajutorul electrocasnicelor moderne, dotate cu tehnologii inovatoare, precum HomeWhiz®, care iti permite sa selectezi cu usurinta programele preferate ale aparatelor si monitorizarea lor de la distanta, prin Bluetooth, SteamCure™, ce permite igienizarea in profunzime a tesaturilor, pastrandu-le, insa, intacta calitatea initiala, ori No Frost, care te scapa de grija dezghetarii manuale a frigiderului sau a congelatorului, obiectivul tau poate fi atins, fara prea mare efort.  

Descopera 👉 masina de spalat rufe cu uscator HTV8746XG de la Beko, dotata cu HomeWhiz®, tehnologie SteamCure™ si Ion Guard ™, sistemul de ionizare a aerului, ce permite evitarea formarii mirosurilor neplacute in interiorul masinii si care are, totodata, si un efect anti-sifonare, atunci cand rufele nu sunt inlatutare din masina imediat dupa ce le-ai spalat. Usureaza-ti munca si castiga timp pretios pentru a-l petrece cu cei dragi. 

Totodata, o masina de spalat vasele igienica si performanta, te scuteste de calvarul curatarii unor cantitati mari de vase foarte murdare, ramase dupa ce ai organizat o masa festiva, de exemplu, sau dupa ce ai gatit mancaruri ori dulciuri sofisticate. In plus, poti opta pentru un model incorporabil, ca sa folosesti eficient spatiul de care dispui. 

Descopera 👉 categoria noastra de masini de spalat vase si alege modelul care se potriveste cel mai bine nevoilor tale si ale celor dragi.

Un stil de viata sanatos a devenit unul dintre cele mai importante concepte pentru omul modern, preocupat din ce in ce mai mult de starea sanatatii lui si a celor dragi, dar si de posibilitatea de a creste speranta de viata. Retine ca este vorba despre adoptarea unor obiceiuri complexe, de la rutina controalelor medicale si alimentatia corecta, pana la socializarea constanta, asigurarea unui echilibru intre cariera si viata personala si folosirea unor electrocasnice dotate cu tehnologii si functii de ultima generatie. Toate acestea, pentru un plus de confort si siguranta, dar si pentru a castiga timp liber, atat de pretios in lumea competitiva in care traim. 

Sursa foto: Shutterstock

keyboard_arrow_up

Contacteaza-ne!

Ai nevoie de ajutor?
Suna la

*9010

phone