Metode de gatit – care sunt cele mai folosite, ce impact au asupra alimentelor, cum gatesti sanatos

Publicat la data de: 01/04/2021, 10:10

Autor: Beko

Metode de gatit – care sunt cele mai folosite, ce impact au asupra alimentelor, cum gatesti sanatos
Metode de gatit – care sunt cele mai folosite, ce impact au asupra alimentelor, cum gatesti sanatos
https://www.beko.ro/blog/wp-content/uploads/2021/01/metode-de-gatit_1798277083.jpg
2021-03-30
Beko

Succesul preparatelor gustoase sta in mai multe secrete. Talentul bucatarului, modul de preparare si calitatea ingredientelor sunt o parte din reteta. Cealalta parte este garantata de calitatea instrumentelor de lucru folosite in bucatarie si de metoda de gatit. Friptura de pui la gratar are gust si beneficii diferite fata de un preparat prajit la tigaie. […]

metode de gatit_1798277083

Succesul preparatelor gustoase sta in mai multe secrete. Talentul bucatarului, modul de preparare si calitatea ingredientelor sunt o parte din reteta. Cealalta parte este garantata de calitatea instrumentelor de lucru folosite in bucatarie si de metoda de gatit. Friptura de pui la gratar are gust si beneficii diferite fata de un preparat prajit la tigaie. De aceea, orice pasionat in ale gastronomiei merita sa descopere cele mai populare metode de gatit.

Ce se intampla cu alimentele in timpul gatitului

Se stie ca, preparate la temperaturi inalte, alimentele (in special fructele si legumele) isi pierd din calitatile nutritive. Vitaminele solubile in apa (vitamina C, complexul de vitamine B), dar si mineralele (potasiul, magneziul, sodiul sau calciul) se numara printre nutrientii cei mai afectati de procesarea termica. Totusi, prepararea termica are si o parte buna – distruge bacteriile care se afla in alimente. In unele situatii, gatirea asigura o digestie mai usoara a alimentelor. De exemplu, legumele boabe (fasolea, nautul, soia, lintea), spanacul, rubarba, cartofii, ciupercile salbatice sau diferitele tipuri de carne pot cauza probleme gastrointestinale daca sunt consumate crude. Există foarte multe metode prin care poti gati mancarea. In continuare, le vom prezenta pe cele mai cunoscute.

Metode rapide de gatit

Daca vrei sa gatesti fara reteta si sa improvizezi ceva in functie de ingredientele pe care le ai in casa, atunci te poti lasa inspirat de urmatoarele metode de gatit:

Prajirea in strat de ulei

Este o metoda de gatit des utilizata. Gustul alimentelor prajite, aspectul si textura lor crocanta la exterior si suculenta si frageda la interior sunt motivele pentru care aceasta metoda este apreciata in multe bucatarii. Alimentele gatite in strat de ulei sunt imersate partial in grasime fierbinte. In functie de cantitatea de ulei folosita, pot fi prajite diferite alimente. Un strat mai consistent se aplica la alimente groase: de pilda, pulpele de pui, in timp ce pe un strat subtire de ulei se pot gati ingrediente mai moi (ceapa, usturoiul).

Prajirea de tip deep-fry

Sau prajirea in baie de ulei presupune ca alimentele sa fie imersate complet in grasime fierbinte si sa fie gatite rapid, datorita contactului cu aceasta. Pe langa gust, avantajul obtinut este ca prajirea nu dureaza mult. Uneori, alimentele sunt invelite intr-un strat de aluat. Poti gati asa atat legume, cat si diferite tipuri de carne sau produse de panificatie (gogosi, de exemplu). De asemenea, pentru a reduce timpul petrecut in bucatarie, poti folosi si friteuzele. Ca principiu de functionare, friteuza dispune de un cos rotativ sau fix, in care sunt puse alimentele, pentru prajire. Acesta intra intr-o carcasa care se incalzeste electronic, iar mancarea este preparata termic. Un alt avantaj al friteuzelor este ca includ acel cos rotativ, permanent inclinat, care se invarte in interiorul aparatului, astfel ca numai o parte a acestuia va fi scufundata in ulei pe parcursul prepararii mancarii, astfel ca alimentele absorb mult mai putin ulei decat in cazul prajirii clasice.

Descopera AICI 👉 Friteuza cu aer cald Beko, 3 l, 1300 W, Negru – te ajuta sa obtii rapid gustul delicios si textura perfecta a preparatelor prajite.

Sotarea

Aceasta metoda presupune folosirea uleiului si incingerea alimentelor in tigaie. Difera, insa, de metodele anterioare, prin faptul ca in sotare se foloseste foarte putin ulei. In plus, alimentele sunt amestecate continuu cu ajutorul unei palete sau folosind tigaie wok speciala, cu fundul rotund, astfel incat ingredientele sa nu fie lasate intr-un singur punct pentru a se praji. De asemenea, gama de plite incorporabile de la Beko include si modele ce beneficiaza de un arzator de tip Wok. Cu o putere de incalzire sporita, arzatorul WOK asigura performante inalte intr-un interval de timp scurt, astfel incat poti sota legumele intr-un stil cat mai profesionist. 

Descopera AICI 👉 plita incorporabila Beko HILW64225SW – cu o putere de incalzire sporita, arzatorul WOK asigura performante superioare intr-un interval de timp mult mai redus.

Searing

Este procesul de rumenire rapida a suprafetei alimentelor prin expunerea la caldura extrem de mare. De regula, procedeul se foloseste impreuna cu o alta metoda de gatit. De exemplu, dupa ce mancarea a fost inabusita sau preparata la abur, poate fi rumenita intr-o tigaie, pentru a-i oferi la suprafata o crusta maronie, crocanta si aromata.

Ce metode alternative de gatit sanatos poti incerca

Daca iti doresti sa pastrezi cat mai mult din calitatile nutritive ale alimentelor, poti alege una dintre metodele urmatoare.

Prepararea la gratar electric

Este o medota ideala pentru cei care vor sa adopte o alimentatie mai putin bogata in grasimi, fara sa renunte la gustarile savuroase. Cea mai la indemana metoda este utilizarea gratarelor electrice. Iti scurteaza timpul de gatire si te ajuta sa obtii preparate fragede, fie ca vorbim de o friptura din carne, fie de legume aromate. In plus, cu ajutorul gratarelor electrice, poti prepara mancarurile fara sa adaugi ulei sau grasime. 

Descopera AICI 👉 Grill electric Beko GRN7182 –  ajutorul de nadejde atunci cand vrei sa prepari mese sanatoase, rapide si gustoase.

Fierberea

Avantajul acestei metode este ca mineralele și vitaminele din alimente trec din produse in zeama in care sunt fierte. De aceea, supa sau sosurile obtinute in urma prepararii sunt recomandate datorita continutului mare de nutrienti.

Gatitul la abur

Ofera avantajul ca alimentele se prepara in suc propriu. Astfel, isi pot pastra aromele, dar si o parte din nutrienti, fiind considerata una dintre cele mai sanatoase metode de gatit. Se poate face fie cu ajutorul unui steamer, fie folosind o oala cu capac si cu fundul dublu. 

Citeste si articolul: Tehnici sanatoase de gatit si descopera lista completa a metodelor de preparare a alimentelor.

Sursa foto: Shutterstock

keyboard_arrow_up

Contacteaza-ne!

Ai nevoie de ajutor?
Suna la

*9010

phone