10 pasi simpli pentru alimentatia sanatoasa a copiilor tai

Publicat la data de: 03/28/2018, 07:38

Autor: Beko

10 pasi simpli pentru alimentatia sanatoasa a copiilor tai
10 pasi simpli pentru alimentatia sanatoasa a copiilor tai
https://www.beko.ro/blog/wp-content/uploads/2018/03/KV-ELAP.jpg
2019-01-23
Beko

Alimentatia si a educatia pentru sanatate pornind de la obiceiurile nutritionale in randul copiilor si adolescentilor are mari vulnerabilitati, dupa cum arata statisticile la nivel mondial. Astfel, supraponderalitatea si obezitatea in randul copiilor si adolescentilor reprezinta unele dintre cele mai seriose provocari la nivelul sanatatii ale secolului XXI in multe tari. Obezitatea copiilor – o […]

KV-ELAP

Alimentatia si a educatia pentru sanatate pornind de la obiceiurile nutritionale in randul copiilor si adolescentilor are mari vulnerabilitati, dupa cum arata statisticile la nivel mondial. Astfel, supraponderalitatea si obezitatea in randul copiilor si adolescentilor reprezinta unele dintre cele mai seriose provocari la nivelul sanatatii ale secolului XXI in multe tari.

Obezitatea copiilor – o problema serioasa la nivel global

Care sunt cauzele obezitatii la copii

Consecintele neglijarii problemei obezitatii la copii

10 pasi pentru alimentatia sanatoasa a copiilor tai

 

Obezitatea copiilor – o problema serioasa la nivel global

Alimentatia sanatoasa este importanta pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor, atat din punct de vedere fizic, cat si psiho-emotional. Deprinderile pentru o viata sanatoasa dobandite in copilarie seteaza parcursul pentru dezvoltarea si mentinerea acestor obiceiuri si in viata ulterioara de adult. Pe masura ce copilul creste, acesta isi formeaza un repertoriu de obiceiuri sanatoase si un set de valori nutritionale care ii vor servi pe parcursul vietii, facandu-l constient atunci cand ajunge adult de alegerile alimentare pe care le face. Studiile arata o legatura stransa intre alimentatia sanatoasa si performanta scolara, tonusul in activitatile fizice, starea de bine si in cele din urma adoptarea unei vieti sanatoase la maturite.

Adesea ca parinti suntem preocupati sa le oferim ce este mai bun copiilor, creandu-le conditii pentru a invata si a deveni ceea ce isi doresc in viata. Pentru ca avem in minte lucrurile mari care dorim sa se intample, uitam ca starea de bine si o viata sanatoasa de adult se construieste din copilarile, pornind chiar de la cele mai simple lucruri. Si anume cum ii invatam pe copii sa se hraneasca sanatos si sa aprecieze mancarea bogata in nutrienti care favorizeaza procesele metabolice si confera energia vitala de care orice copil are nevoie.

mic-dejun

La ora actuala statisticile arata ca in medie unul din trei copii este supraponderal sau sufera de obezitate. Cercetarile estimeaza ca aceasta problema, daca nu va fi rezolvata, va duce ca 85% din acesti copii sa devina adulti cu probleme de obezitate. Cel mai amplu studiu realizat de Organizatia Mondiala a Sanatatii impreuna cu Imperial College London arata ca in ultimii 40 de ani, numarul copiilor obezi la nivel mondial a crescut de 10 ori. Studiul a calculat si a comparat indicele de masa corporala (IMC) – un indicator calculat pe baza raportului dintre greutate si inaltime – pentru aproximativ 130 de milioane de copii si adolescenti, din 1975 pana in 2016. Conform rezultatelor studiului, numarul copiilor obezi a crescut de la 11 milioane in 1975, la 124 de milioane in anul 2016, iar acestora li se adauga 213 milioane de copii supraponderali care nu se incadreaza in categoria obezitatii, insa prezinta un risc major de a deveni obezi din cauza alegerilor alimentare si a stilului de viata.

 

Potrivit unui studiu international realizat de BMC Public Health, un regim de viata sanatos in randul copiilor, care include alimentatie echilibrata, nutritiva, neprocesata si exercitii fizice este asociat cu o stima de sine mai buna si mai putine vulnerabilitati emotionale, indiferent de greutatea corporala a acestora. Un alt studiu realizat in Suedia de The Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg, evidentiaza ca o buna stima de sine este asociata cu urmarea unor obiceiuri alimentare sanatoase. Rezultatele ambelor studii au fost publicate la finalul anului 2017.

 

Care sunt cauzele obezitatii la copii

Ca si in cazul obezitatii la adulti, obezitatea infantila are multi factori care sunt interconectati sau se influenteaza reciproc, insa in esenta este cauzata de un aport de energie in organism, prin intermediul alimentatiei (mancare si bautura), mult mai mare decat suntem capabili sa il consumam/folosim prin efort pe parcursul unei perioade date de timp. Sa nu uitam ca a ne hrani inseamna sa ne alimentam corpul cu energie pentru a desfasura diferite activitati de ordin fizic si intelectual. Iar dezechilibrul in stilul de viata apare atunci cand introducem in organism spre procesare o cantitate mai mare de “resurse energetice”, decat are nevoie corpul sa foloseasca pentru ceea ce avem de facut peste zi. Cea mai mare diferenta intre obezitatea infantila si obezitatea adulta este aceea ca, in functie de varsta si de context, copiii au, in general, un control mai redus asupra consumului de alimente, acesta fiind sub responsabilitatea parintilor sau persoanelor care sunt responsabile cu ingrijirea acestora.

mic-dejun-avocado

Copiii care au parinti obezi sunt de 12 ori mai susceptibili de a fi supraponderali, decat copiii ai caror parinti au o greutate in parametri optimi. In cazul obezitatii copiilor, (dar si a adultilor) nu este vorba doar de alimentatie, ca sursa principala a dezechilibrului de greutate, ci si de cat de activi sunt acesti copii, ce activitate fizica desfasoara. Copiii ar trebui sa fie foarte activi, se recomanda ca acestia sa isi petreaca cel putin 60 de minute pe zi sau 7 ore pe saptamana cu activitati care sa ii solicite fizic. Cercetarile actuale arata ca, in medie, copiii petrec 52 de ore pe saptamana in fata unui ecran – fie ca este vorba de TV, internet, jocuri pe calculator – ceea ce le ia din timpul in care ar putea sa fie activi fizic.

Deoarece obezitatea se dezvolta timpuriu in viata, este important sa fie întelese cauzele si mecanismele care duc la aceasta tulburare la copii. Numai o constientizare serioasa a cauzelor complexe ale obezitatii si a tulburarilor asociate va deschide calea pentru interventii eficiente de prevenire.

 

 

Consecintele neglijarii problemei obezitatii la copii

Obezitatea la varste fragede amplifica anumite riscuri pentru sanatate, care de multe ori nu intarzie sa apara la maturitate. Acestea ar fi: hipertensiunea, intoleranta la glucoza si diabetul zaharat de tip 2, boala hepatica si apneea obstructiva in timpul somnului, afectiuni musculoscheletale. Copiii obezi raporteaza o calitate mai redusa a vietii si au o stima de sine scazuta, percepandu-se in mod negativ. Consecinta pe termen lung este o mortalitate crescuta din aceasta cauza; 2.6 milioane de persoane mor anual din cauza bolilor asociate cu obezitatea, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

 

10 pasi pentru alimentatia sanatoasa a copiilor tai

Starea actuala privind alimentatia copiilor nu arata foarte bine si trezeste ingrijorare. Pentru ca, in astfel de situatii conteaza actiunea neintarziata, iata un ghid succint de 10 pasi prin care poti imbunatati stilul de viata, inclusiv obiceiurile alimentare al copilului tau. Aminteste-ti ca esti un exemplu pentru copilul tau si el va tinde sa internalizeze nu ceea ce ii spui, ci ceea ce te vede pe tine ca faci. Astfel, in mod firesc daca tu vei fi preocupat de propriul tau stil de viata si vei avea grija de tine, copilul tau va inregistra natural un comportament benefic din punct de vedere alimentar si nu te vei confruntat cu opozitie din partea lui.

deserturi

  1. Planifica mese si gustari regulate de la care sa nu te abati.Copiii au nevoie de un program de alimentatie pentru a le asigura ca au suficienta energie si substante nutritive.
  2. Include unul dintre alimentele preferate ale copilului tau la fiecare masa, insa acestea sa fie pregatite cu ingrediente proaspete in casa, sa nu fie semiprocesate. Astfel, daca copilul tau isi doreste pizza, atunci poti face asta chiar impreuna cu acesta. Astfel va avea ocazia sa cunoasca ingredientele folosite, sa vada cum se pregateste aluatul, sa se implice in preparare si sa se bucure de rezultat.

pranz-spanac

 

  1. Cand introduci preparate culinare noi in alimentatia copilului tau, asigura-te ca sunt sanatoase si ca arata bine vizual. De asemenea, explica-i cum ii ajuta organismul sa se dezvolte.
  1. Implica-l pe copil in planificarea meselor, la cumparaturile pentru mancare si in pregatirea mesei. Copiii savureaza cu mai mare pofta mancarurile la prepararea carora au contribuit.
  2. Inlocuieste sucurile carbogazoase cu adaos de coloranti si zahar, cu efect nociv asupra sanatatii, cu fresh-uri si smoothie-uri de fructe si legume. Le poti prepara impreuna cu juniorul sau junioarea ta folosind un storcator care pastreaza ce e mai bun din fructe si legume, asa cum este, de exemplu, Slow Juicer.

slow-juicer

  1. Nu obliga copilul sa manance tot din farfurie, nu pedepsi copilul, daca nu mananca tot si nu-i oferi mancare sau dulciuri drept recompensa. Aceste comportamente vor avea efect negativ in relatia lui cu mancarea.
  2. Fii un exemplu bun pentru copilul tau atunci cand tu insuti faci alegeri culinare sau de stil de viata. Copiii sunt convinsi mai usor prin exemplu, prin fapte, decat prin vorbe.
  3. Organizeaza programul astfel incat sa includa o ora de activitate fizica pe zi pentru copilul tau. De asemenea, redu expunerea la device-urile electronice.
  4. Organizeaza activitati in aer liber impreuna cu copilul tau: plimbari, activitati sportive, picnicuri.
  5. Ofera-i iubire si afectiune neconditionata. Ghideaza-l cu intelepciune si blandete spre alegeri care sa il pregateasca pentru o viata cu alegeri echilibrate in stilul de viata.

smoothie

Pentru ca stim ca acest demers cere multa dedicare si efort sustinut din partea parintilor, ne-am gandit sa va fim alaturi printr-un program special care se desfasoara in mai multe tari: Eat Like a Pro. Pentru ca suntem sponsorul oficial la nivel international al echipei FC Barcelona, l-am ales ca ambasador al acestui program pe fotbalistul Gerard Piqué. Stim ca sportivii au nevoie de o alimentatie sanatoasa si un stil de viata bine organizat pentru a obtine performante, iar pe langa acest fapt copiii sunt foarte receptivi la modele de comportament pozitive pe care acestia le ofera. Prin acest program dorim sa fim inspiratie pusa in practica pentru parinti si sa le oferim alternative sanatoase pentru poftele pe care le au copiii. Ne dorim ca parintii impreuna cu cei mici sa descopere intr-un mod destins si antrenant preparate savuroase care sa le asigure aportul energetic zilnic pentru o dezvoltare armonioasa.

Totodata la nivel global dorim sa contribuim activ la educarea noilor generatii de copii in a constientiza importanta un regim alimentar sanatos si in consecinta, prin informare corecta si puterea exemplului sa consolidam implicarea in lupta impotriva obezitatii infantile.

In final te invitam sa impartasesti cu noi, care sunt provocarile tale in a introduce o alimentatie sanatoasa in viata copilului tau. Cum negociezi cu el poftele pentru dulciuri cu adaos de zahar, care nu sunt benefice pentru sanatate? Care sunt pasii pe care ai dori sa ii faci de azi inainte in construirea unui stil alimentar sanatos in viata familiei tale si a copilului tau?





keyboard_arrow_up

Contacteaza-ne!

Ai nevoie de ajutor?
Suna la

*9010

chat_bubble_outline phone