Legume congelate versus Legume proaspete: Analiza Comparativa

shutterstock_132225368

Totul despre legumele congelate

 Inghetarea alimentelor a inceput cu mult timp in urma, din necesitatea de a beneficia de produse de sezon pe tot parcursul anului, sau de a avea acces la alimente exotice. Tehnica actuala de a ingheta legumele si fructele fara a le schimba proprietatile active a aparut prima oara in 1929, dar a fost dezvoltata complet in anii ‘40. Astazi, inghetarea a devenit cea mai populara metoda de a face disponibile fructele si legumele pe tot parcursul anului.

Isi mentin legumele congelate continutul de vitamine si minerale?

Legumele si fructele congelate isi mentin acelasi continut de vitamine si minerale ca in momentul congelarii. Gratie proceselor tehnologice moderne, acestea sunt inghetate imediat dupa ce au fost culese, la un interval de cateva ore. Astfel, vitaminele si mineralele pretioase sunt pastrate in conditii optime.

Cat de mult putem tine la congelator legumele?

 

Congelarea legumelor duce la disparitia bacteriilor?

Activitatea bacteriilor este intrerupta odata cu congelarea legumelor. Dupa decongelare insa, acestea revin la normal, fapt pentru care legumele trebuie tratate prin fierbere sau coacere, ca si in cazul legumelor proaspete.

Legume Congelate: Riscuri

Riscurile consumului de legume congelate sunt foarte mici. Va trebui sa tinem totusi cont de procesul de decongelare. In timpul acestui proces legumele congelate isi pierd o parte din nutrienti. Este mai benefic pentru organism sa adaugam legumele congelate direct la prepararea mancarurilor, deoarece astfel nu se pierd nutrientii.

Cum se pastreaza si cum se prepara legumele congelate

Legumele congelate isi pastreaza cel mai bine vitaminele daca sunt pastrate la o temperatura constanta. Prin decongelare si inghetarea lor la loc se poate declansa aparitia microorganismelor care pot deteriora legumele. In cazul in care detii un congelator cu sertar in usa, plaseaza fructele si legumele congelate pe care vrei sa le pastrezi mai mult timp intr-un loc mai putin accesat, si lasa alimentele congelate de care ai nevoie mai des in sertarul usii. Nu uita ca legumele se pastreaza in congelator la o temperatura de -18°C. Pentru preparare, nu lasati legumele sa se decongeleze, ci mai degraba folositi un cuptor cu microunde sau opariti-le pentru o perioada scurta de timp (nu mai mult de 2 minute). In cazul fructelor, acestea se decongeleaza mai bine daca le punem intai in frigider, pentru ca procesul mai lent de dezghetare sa nu afecteze textura si nutrientii.

  • Sparanghel – se spala si se taie la dimensiunea dorita. Se opareste timp de 3 minute. Il poti tine la congelator timp de 6 luni.
  • Mazarea – se scot boabele din pastai si se oparesc timp de 1 minut. Se tin in apa rece tot 1 minut. Se pot pastra la congelator timp de 6 luni.
  • Fasolea verde – se spala si se taie capetele pastaii, se indeparteaza cele care sunt lovite sau patate. Se oparesc timp de 3 minute si se tin in apa rece tot 3 minute. Le poti pastra la congelator timp de 6 luni.
  • Broccoli si conopida – se taie in buchetele, se aleg numai cele cu textura tare si intregi. Se oparesc timp de 3 minute si se tin in apa rece tot 3 minute. Se pastreaza timp de 6 luni la congelator.
  • Morcovi – se spala, se curata si se taie in cubulete sau rondele. Se oparesc timp de 3 minute, se pun in apa rece tot atata timp. Se pastreaza in conditii bune timp de 6 luni.
  • Varza – se curata de frunzele de la suprafata, se toaca in fasii subtiri si se opareste timp de 1 minut si jumatate. Se raceste in apa ca gheata timp de 1-2 minute, se lasa la scurs. Se poate tine la congelator pana la 6 luni.
  • Ciuperci – taie-le in dimensiunea potrivita si pune-le in pungi de plastic. Nu e nevoie sa le oparesti. Le poti folosi direct din congelator la gatire, fara sa le decongelezi.
  • Rosii – spala-le bine, amabaleaza-le in pungi si congeleaza-le intregi. Rosiile astfel pastrate vor fi bune doar pentru gatit, nu si pentru salate. Dupa decongelare, pielita lor se va putea desprinde usor.
  • Cartofi – cei noi pot fi spalati bine si fierti pana cand sunt usor moi. Dupa ce s-au racit ii poti pune la congelator pana la 6 luni. Cartofii obisnuiti pot fi feliati si prajiti pana cand se inmoaie, dar nu se rumensesc de tot. Scoate-i pe hartie sa se scurga si sa se raceasca. Apoi poti sa ii pui la congelator pana la 6 luni. Si cartofii pasati pentru piureu pot fi congelati si pastrati in bune conditii pana la 3 luni.
  • Dovlecei – se curata, se taie in cubulete si se oparesc timp de 3 minute. Se racesc si se pot pune la congelator pana la 3 luni.
  • Ardei – se spala, se curata de seminte, se taie in fasii sau cubulete si se pot congela fara pregatire prealabila.
  • Vinete – le poti congela si gata pregatite pentru salata de vinete, dar si pentru a le folosi la o mancare de legume. Se feliaza, se dau cu sare si se lasa astfel timp de 30 de minute. Caleste-le pana cand se inmoaie. Lasa-le la racit si pune-le in congelator.
  • Dovleac pentru placinta – il poti congela abia dupa ce il coci timp de 25 de minute (pana cand se inmoaie) si transformi miezul intr-un piureu.
  • Merele, perele si gutuile – trebuie spalate, curatate de coaja si taiate felii
  • Caisele, piersicile, nectarinele, prunele – trebuie spalate, curatate de samburi si taiate in jumatati, sferturi sau felii.
  • Zmeura, capsunile, murele si alte fructe de padure– se lasa intregi, curatandu-se doar de codite daca e nevoie.
  • Ciresele, visinele si corcodusele – pe cat posibil se lasa intregi, indepartandu-se coditele si samburii, dar se pot congela si jumatati.
  • Pepene mango, ananas – se taie cubulete.

Nu uita sa etichetezi fiecare produs in parte inainte de a-l introduce in congelator. Acest lucru te va ajuta mult in identificarea legumelor potrivite in cel mai scurt timp.

Ce legume nu se depoziteaza in congelator?

Legumele care au un continut crescut de apa nu reactioneaza bine la inghetare. De exemplu legume precum salata sau castravetii isi schimba complet textura, de aceea nu ar trebui congelate. Alte legume care nu ar trebui congelate includ ardeii (in special cei verzi), cartofii (mai ales cei cruzi) ridichile, germenii de fasole sau de grau, ceapa, orezul si tulpina (partea verde) de la telina. Dintre fructe nu ar trebui sa congelam merele, strugurii (decat daca vrem sa consumam boabele gata inghetate), grapefruit-ul, lamaile, limetele si portocalele (dar putem congela coaja lor), pepenele verde.

Ce risc daca recongelez legumele?

In momentul in care congelam alimentele, apa din celulele legumelor se cristalizeaza, deformand textura. Daca le dezghetam si apoi le recongelam, acest proces va afecta si mai mult integritatea alimentelor si va duce la pierderea aproape integrala a texturii. In plus, atunci cand dezghetam fructele si legumele, bacteriile se vor reactiva si vor da drumul la procesul enizmatic natural de degradare a celulelor. Recongeland din nou, asiguram o cresterea prea mare a numarului de bacterii, care ar putea duce chiar la toxinfectii alimentare.

Putem insa recongela legumele, daca le preparam dupa ce au dezghetate o data.

Legume congelate: Avantaje si Dezavantaje

  • Viata mai lunga – Multi nu dispun de timpul necesar pentru a face cumparaturi o data la cateva zile, iar de multe ori cand au timp cumpara mai mult decat este necesar, fapt care duce la stricarea legumelor. De aceea achizitionarea legumelor si fructelor deja congelate sau inghetarea lor acasa constituie un avantaj. Cumpararea lor si depozitarea in congelator le mareste durata de viata cu mult, iar diversitatea existenta pe piata asigura o varietate bogata a nutrientilor.
  • Mai hranitoare – Legumele si fructele proaspete sunt cu adevarat sanatoase pentru organism, insa o mare parte din acestea au fost culese cu ceva timp in urma, transportate pe distante lungi si tinute in depozite inainte de a ajunge pe rafturile magazinelor. Valoarea nutrientilor din fructe si legume scade astfel cu pana la 50%, mai ales daca luam in calcul si timpul petrecut la raft. Legumele congelate sunt culese si inghetate in aceeasi zi, de aceea continutul de nutrienti se pastreaza integral, ceea ce le face mai gustoase si mai sanatoase.
  • Economie de timp – Amestecurile de legume si fructe congelate din comert sunt de cele mai multe ori curatate, spalate si taiate, putand fi folosite direct la prepararea alimentelor. In acest fel economisesti timp pretios care altfel ar fi fost pierdut cu decojirea, curatarea, taierea si spalarea legumelor
  • Economie de bani – In majoritatea cazurilor, legumele congelate sunt mai ieftine decat cele proaspete, gratie tehnologiilor inovatoare care au scazut pretul acestui proces de-a lungul timpului. Mai mult, acestea exista si ca amestecuri de legume in diverse sortimente, astfel ca poti alege ce-ti face pe plac. De asemenea, fructele congelate in afara sezonului, in special iarna, nu sunt la preturi exorbitante ca si omoloagele lor proaspete, astfel putand avea acces la vitamine si minerale importante pentru sanatatea corpului nostru.
  • Diversitate nutritiva – Faptul ca putem consuma capsuni sau visine in timpul iernii ne aduce multe beneficii nutritionale. Fructele de padure sunt iar recomandate in timpul iernii, datoraita cantitatii mari de antioxidanti pe care le contin.

Totul despre legumele proaspete

Legumele proaspete aduc numeroase beneficii organismului, contin multe vitamine, nutrienti si antioxidanti cu efect benefic asupra corpului nostru. Legumele si fructele de sezon, produse local, sunt cele mai gustoase, fiind lasate sa creasca in mod natural. Insa legumele care se gasesc in afara sezonului nu sunt atat de proaspete precum par.

Cat de sanatoase sunt legumele din comert vandute in afara sezonului?

O mare parte din nutrientii activi din legumele si fructele proaspete se pierd in timpul transportului. In plus, cele mai multe astfel de alimente se culeg inainte de maturitate, ajungand sa se coaca pe drumul catre rafturi sau tarabe. Dupa ce au fost culese, ele sunt depozitate departe de lumina soarelui si apoi transportate catre depozite, de unde sunt preluate de supermarket-uri. Uneori transportul dureaza si cateva zile, iar daca adaugam la aceasta si timpul petrecut atat in depozitul de plecare cat si in destinatar, ajungem la un numar mare de zile. Impreuna cu timpul petrecut la raft, se pot aduna chiar saptamani pana cand ajungem sa ne bucuram de un produs. De aceea, o mare parte din prospetime se pierde, iar valoarea nutrientilor si a vitaminelor scade cu pana la 50%. Unele legume si fructe sunt injectate inainte de transport, pentru a nu accelera procesul de maturare a acestora.

In functie de ce criterii alegem legumele din supermarket?

Putem cumpara fructe si legume in afara sezonului, daca stim ca sunt din tari apropiate si nu au petrecut mult timp pe drum. De asemenea, pentru distantele scurte nu este nevoie de injectarea lor, iar in functie de cat de comune sunt, se vor consuma mai repede.

Sfaturi pentru cumpararea legumelor

  • Morcovi – Ia-i pe cei care nu au mustati, deoarece au fost adusi la vanzare ultimii si nu au stat la intuneric. Alege-i pe cei care au urme de verde la cap, pe cei luciosi. Zgaraie cu unghia morcovul, ar trebui sa fie proaspat;
  • Cartofi – Recomandat este sa cumperi varianta ambalata. Sunt ceva mai scumpi si beneficiaza de conditii mai bune de depozitare. 
  • Ceapa – Alege una cate una, cepele cu foi multe pe ele pentru ca sunt ultimile aduse. Pipaie la mustati ceapa si la codita: trebuie sa fie tare;
  • Dovlecei – Alege leguma cu codita tare si puful tepos. Codita uscata este semn ca leguma este veche;
  • Varza si conopida – Trebuie sa aiba cotorul alb si cu miros specific; In cazul salatei sau verzei nu trebuie sa aiba foile ofilite.
  • Ardei gras – Ultimii adusi au codita verde, cei vechi au codita sfrijita, rasucita si uscata, chiar daca ardeiul arata bine;
  • Ciupercile – Cele proaspete au miros pregnant. Daca incerci sa desfaci pielita unei palarii, aceasta se desface usor, fara sa se rupa. Taietura de la piciorul ciupercii este alb, cele vechi au piciorul stafidit;
  • Bananele – Cu cat este mai uscata codita, cu atat au stat mai mult la rece. Varianta ideala ar fi sa cumperi banane verzi si sa le lasi in camara ta sa se coaca.
  • Portocale – Cantareste-le din mana: cele grele sunt proaspete. Coaja trebuie sa fie lucioasa si, daca o zgarai cu unghia, trebuie sa miroasa puternic;
  • Lamai – Alege-le pe cele care mai au o urma de verde pe ele. Sunt cele mai recent aduse;
  • Kiwi – Capetele fructului trebuie sa fie tari, iar mijlocul vag moale. Alege fructele care nu miros si pe cele cu puf mult pe ele, pentru ca sunt din ultima transa;
  • Merele – Cele mai noi sunt lucioase. Fac parte din categoria fructelor rezistente, asa ca alege-le pe cele intregi, lipsite de vanatai.
  • Pere – Alege doar fructele care au codita, daca aceasta se tine bine de fruct. Alege si in functie de miros;
  • Ananas – Cumpara doar fructele cu frunze, iar acestea trebuie sa fie intregi si sa nu lase ate;
  • Rosii – Mirosul este principalul criteriu: freaca cu buricul degetului rosia, in locul in care se prinde de codita, si miroase-o. Daca simti o aroma de frunza de rosie, merita sa o cumperi;
  • Mango, papaya si alte fructe exotice – Se aleg dupa greutate si aroma:cele care au miros daca sunt frecate cu buricul degetului, cele mai grele, cele intregi, nelovite.

Concluzie

Este preferabil sa consumam legume si fructe congelate cand acestea nu sunt in sezon, datorita antioxidantilor pe care acestea le pastreaza si le contin. Va trebui sa fim atenti totusi la datele de expirare ale acestor alimente, deoarece este posibil sa-si piarda din continutul nutritiv.

Legumele si fructele aduc nenumarate beneficii organismului nostru. Prin congelare, acestea isi pastreaza vitaminele si nutrientii activi pentru o lunga durata de timp. In acest fel, ne putem bucura in toate anotimpurile de fructe si legume sanatoase si gustoase. Pe langa aceasta, nu exista supriza mai placuta pentru oaspetii nostri decat o placinta cu fructe de vara intr-o zi friguroasa de iarna, totul gratie procedeului de congelare.

 

keyboard_arrow_up

Contacteaza-ne!

Ai nevoie de ajutor?
Suna la

*9010

chat_bubble_outline phone